MINOTAURUS-PROGRAM

Névadója Minotaurus a görög kiméra (kiméra=ember állat keverék) embertestű bikafejű mitológiai hős. Hogy miért ezt a nevet választottam? Mert a csoport nevéből fakadó „bikakultuszt” szeretném vegyíteni az ókori mitológia s ezen keresztül az autentikus kulturális értékek tiszteletével, szeretetével. Az értelmező kéziszótár szerint a kultúra az emberiség által felhalmozott szellemi és anyagi javak összessége. Így tehát ez jelen van akár egy gyárban, az előállítási folyamatokban, a „munkakultúrában”, éppen úgy, ahogyan egy hadtörténeti múzeumban, vagy akár a világörökség részeként számon tartott ókeresztény katakombákban.

A program célja

A projekt célja a növendékek számára a szünidő alatti hasznos időtöltés megszervezése. A körülöttük létező világ minél szélesebb körű ismertetése. A Minotaurus terv lényegét tekintve egy programcsomag, mely több részből áll. Ezt a nyarat terveztem az első részének. Minden hosszabb szünidő alatt folytatódnak majd a terv további szakaszai, kulturális, művészeti-tudományos ismeretterjesztéssel, sportprogramokkal, különféle előadásokkal.

Előzmények

A csoport munkája a lehetőségekhez mérten rendkívül eredményes volt végig a 2013/2014-es tanév során. Ezt az eredményességet bizonyítja, hogy valamennyi növendék a csoportban túl azon, hogy megtartotta a tanulói jogviszonyát, jó eredményeket ért el az iskolában. A csoportban meghirdetett tanulmányi verseny kellő ösztönző erőnek bizonyult ahhoz, hogy az előző évek során sokkal inkább iskola mellé járó növendékek is megtalálják helyüket az iskolapadokban. Persze emellett főként a következetes nevelés sikerének könyvelhető el ez az eredmény. A csoportban többnyire családias a hangulat a nevelés szigora mellett – ami a deviáns fiatalkorú reintegrációja érdekében elkerülhetetlen – sok lehetőség nyílik a jutalmazásra különféle ajándékozásokra kinek – kinek érdeme szerint.

02.jpg

Egy örömteli pillanat: növendékek önfeledt vidámsága ajándékaikat büszkén mutatva 2013 csoportkarácsonyán.

 

Nevelés a drámával

Tolnai Mária és dr. Gombos Péter alkalmanként több színésszel segítette színesebbé tenni a Zita nevelőotthon képzési-kulturális palettáját. A foglalkozás menetét tekintve egy előadást láthattunk, amit aztán drámapedagógia eszközeivel elemeztek a növendékek. Az előadások (vagy sok esetben projektoros tv műsorok) témáit tekintve természetesen az ifjúkori problémákról szóltak. Az intézményi pszichológusok és nevelők segítették a foglalkozásokat. Az intézmény helyet és eszközt biztosított a zavartalan előadásokhoz.

03.jpg

A fenti képen: A növendékek kiscsoportokban szakemberekkel vitatják meg a színdarabban látottakat.

A professzionálisan felépített foglalkozásokon. Színházi előadást majd több levetített filmet láthattunk, ahol a legkülönfélébb élethelyzeteket, társadalmi jelenséget mutattak be. A tanulmányi vetítéseket kiscsoportos foglalkozások követték. Ezek az interaktív elemzések kibontották a problémák okait és számos lehetséges megoldást vázoltak fel. Ezzel mintegy oktatva a fiatalokat hasonló élethelyzetek megfelelő kezelésére.

Az előadásokban szóba kerültek a különféle függőségek, a diszfunkcionális családok rémképe, a kamaszkori problémák általánosságban, majd az ezekkel összefüggő segítség kérése és a helyes út kiválasztása.

04.png

Interaktív - játékos foglalkozások keretében a legkülönfélébb csoportfoglalkozásokat tartják a drámapedagógusok

Sporttal az ifjúságért

 

05.jpg

 

06.jpg

Támadásra készen a két bika: Sovány Márton és Nagy Krisztofer a SUMO ringben

SUMO sportágban komoly eredményeket ért el az intézmény. Rendszeres, heti 3-4 alkalommal vezetett Sumo edzések valóságos éremesőt eredményeztek az országos versenyeken.

07.jpg

Az érmesek

 

Büszkén, mégis szerényen feszítenek a dobogós helyezettek a SUMO érmekkel nyakukban, második országos eredményük után.

Az első országos versenyen sokat kellett várnunk a sorunkra, hiszen akkor kombinálva volt az általános birkózással. A program emiatt sokat csúszott időben. Sok idő jutott az ifjú sportolóknak a versenyizgalomra és persze a további felkészülésre. Ám az eredmények önmagukért beszéltek/beszélnek. A napi szintű SUMO edzés gyümölcsözőnek bizonyult. Az időjárástól függően az intézmény konditermében, a terasz pázsitján vagy a közeli parkok valamelyikében került sor a SUMO edzésekre.

Némi elméleti képzés után jött a fizikai tréning. A fiúk érezték állóképességük folyamatos javulását, emiatt is egyre nagyobb kedvvel edzettek. Természetesen a SUMO edzés a nyári szünet alatt is rendszeres volt. Az általam vezetett SUMO edzés alapvetően 5 részből áll:

  1. Bemelegítés
  2. Rituálé gyakorlása, oktató mérkőzések
  3. Állóképesség és egyensúlyfejlesztés, erőnlét
  4. Alkalmanként némi kocogás a megfelelő kondíció elérése és fenntartása érdekében
  5. Edző mérkőzések

Természetesen alapkövetelmény a fegyelem és a tisztelet. A fegyelem minden küzdősport és harcművészet alapeleme csak ily módon oktatható és űzhető.

Tanévzáró focikupa III. helyezéssel

A városi sportcsarnok zárt műfüves pályáján került megrendezésre a futballmérkőzés ahol szintén szépen szerepeltek a Zita nevelőotthon növendékei. Ádáz küzdelemben érték el a dobogós helyet. Ez a  mondható az első nyári programnak, megrendezésére 2014 júniusában került sor. A mérkőzéssel egyébként a gyermekvédelmi hét programsorozatát zártuk.

 

08.jpg

 

Tejgyári látogatás (2014.07.01.)

A csoporttal a kaposvári FINO tejgyárban tettünk látogatást.  A program nagyon jól sikerült, a csoport rendkívül fegyelmezett volt és jól érezte magát, a gyárban a napirend az alábbiak szerint alakult:

1. Egy rövidfilm levetítésével kezdett a csoport, amiben bemutatták röviden a kaposvári cég létrejöttét a múlt század kezdetétől egészen máig. A növendékek érdeklődve nézték a helyi tejipar valóban lenyűgöző bővülését. A fejéstől egészen a becsomagolt sajtig láttuk a gyártási folyamatot. A kisfilm megnézését követően kérdéseket lehetett feltenni a szakembereknek, akik a kérdésekre válaszolva nagy tapasztalattal és szakmai tudással szívesen ismertették, egészítették ki a filmen látottakat.

2. Növendékek kóstolót kaptak a sajtkülönlegességekből, amit a gyárban készítenek hat féle sajt kóstolására került sor svédasztalos jelleggel. Ebben a legkülönfélébb sajttípusokkal ismerkedhettek meg a növendékek. Például magyaros ízesítésű, tamási, trappista, füstölt, vörös boros és tokaji boros aromájú sajtokat kóstolhattunk. Mellé fogyasztottak a cég által készített újdonságként kakaót.

3. Átvezettek minket a gyáron. Végigkísérhettük a munkafolyamatot, hogyan készül a tejből a sajt, a tejföl, a joghurt és a finomföl. Láthattuk a pasztőrözést, hogyan dobozolják a tejet, valamint, elmondták, hogy új termékként látnak hozzá a kakaókészítéshez.

09.jpg

Felkészülés. Nagy a vidámság amint a növendékek felveszik a steril gyári védőruhát.

10.jpg

A fiúk érdeklődéssel hallgatják a technikus előadását a tej dobozolásának folyamatáról.

11.jpg

 

12.jpg

 

A növendékek rendkívül fegyelmezetten, sőt néhol lenyűgözve hallgatták a gyártási – termelési adatokat. A látogatás sikerét jellemzi, hogy a végén a növendékek közül többen, lelkesen kérdezték, miként lehetne a cégnél munkát vállalni.

 

Élményfürdő (2014.07.15.)

13.jpg

Remekül érezték magukat a növendékek a kaposvári élményfürdőben is. A kötetlen úszkálás mellett számos érdekes élményben részesültek csak a parton három féle csúszda közül választhattak továbbá volt egy sziklába ágyazott csúszda, ahol alagúton belül csúsztak le a növendékek. Kipróbálták még az erős sodrású élménymedencét is és beálltak a masszírozó hatású zuhatagok alá. Sikere volt emellett a strandon elhelyezett gumiasztalnak is.

 

14.jpg

 

 

Tanulmányi látogatás a kaposvári tűzoltóságnál

A tűzoltóságnál történő látogatás egy igazi sikerprogram volt. Növendékek lelkesen próbálták ki a rendelkezésükre álló lehetőségeket. Lenyűgözve hallgatták az előadást, amivel betekintést nyertek a tűzoltói munka mindennapjaiba.

Elsőként rövid előadást hallhattunk a kaposvári tűzoltóság történetéről majd jelen helyzetéről. Meséltek a tűzoltó munkáról, annak nehézségeiről, szépségéről. Majd beszéltek a laktanya teljes műszaki rendszeréről.

Először a tűzoltóautóval ismerkedtek meg az ifjak, aztán beöltözhettek tűzoltó felszerelésbe. Miután kipróbálták a lecsúszó rudat a fiúk, felmentek az emelőkosárba. ebben a kosárban egyszerre hatan fértek el és közel negyven méter magasságba emelte őket.

A programok után a növendékek tovább érdeklődtek. A szakemberek több évtizedes szakmai múlttal a hátuk mögött, legjobb tudásuk szerint, örömmel válaszolták meg érdeklődő ifjak kérdéseit.

 

15.jpg

16.jpg

17.jpg

A tűzoltóautó belsejében: a fiúk mindent kipróbálhattak. A próbariasztás során bekapcsolták a szirénát, beszéltek a távbeszélőn.

 

18.jpg

A képen éppen a hidraulikus vágóeszközt mutatják, amivel a műszaki mentést végzik. A rohamkocsi teljes műszaki eszköztárát megmutatták.

 

19.jpg

 

Növendék amint éppen a tűzoltó felszerelést próbálja fel. Miután felvette a ruhát, két kört futott benne a laktanya belső udvarán. A futás után igazán elismerően nyilatkozott a tűzoltói munkáról.

Mindenekelőtt a tűzoltóautó műszaki érdekességei kötötték le a növendékek figyelmét.

20.jpg

Kipróbálták a „lecsúszást ”

Először bizonytalanul próbálgatták miként lehet a fém rudat oly módon megfogni, hogy azon aztán le lehessen csúszni. De a kezdeti bizonytalanság gyorsan határozott mozdulatokká változott. Az egész csapat lecsúszott végül. A jobb oldali képen éppen egy ifjú „bika” csúszik lendületesen a tűzoltórúdon

21.jpg

A fenti képen 40 méter magasra emelkedik a tűzoltókosár benne a Zita Gyermekotthon növendékei. Valamennyien hősiesen helytálltak, amint a tűzoltókosár vérfagyasztó lassúsággal a magasba emelkedett. Néhány percet elidőztünk a magasban, csodáltuk a város madártávlatból elénk táruló képét. Természetesen ez idő alatt is záporoztak a lenyűgözve körbekémlelő növendékektől a kérdések a szakember felé.

 

 

 

 

 

 

 

2014. 07. 30. Pécs - Szigetvár kirándulás

22.jpg

Megemlékezés Zrínyiről a szigetvári emlékműnél: egy rögtönzött „történelemóra” keretében a növendékek figyelmesen hallgatták a szigetvári hősök történetét.

23.jpg

Mosolyogva a hajmeresztő magasságban: A fiúk jókedvűen járták körbe a kilátót, élvezték a nem mindennapi látványt nyújtó panorámát.

 

24.jpg

25.jpg

A vándorLÓ kiállítás Leonardo Da Vinci által megálmodott kolosszus mását Pécs főterén állították fel. Az alsó képen a növendékek rögtönzött hűsítő programja látható a kánikulában.

 

26.jpg

A szerelmesek lakatrengetege, mint Pécs ”performance-látványossága”

27.jpg28.jpg

 

Az ifjak körbeállják Pécs főterének kicsinyített mását. A kidomborodó rész a kép jobboldalán a Gyertyaszentelő Boldogasszony katolikus templomként működő Gázi Kászim pasa dzsámijának makettje. Háttérben a Da Vinci szobor részlete.

29.jpg

A hosszú nap után jólesik a finom ebéd

 

30.jpg

 

A növendékek rendszeresen végeznek hasznos tevékenységeket a gyermekotthonban. A képen éppen pálya és járdakarbantartó munkát végeznek. Nevelői felügyelet mellett tanulják meg a házi és ház körüli munkákat, az önálló életre nevelés részeként. Ezek a tevékenységek mindennaposak, ahogy az intézményen belüli versenyek is. Számtalan esetben volt amőba verseny, sakkverseny, malomverseny. A gyereknapot is intézményen belül szerveztük, ennek keretében is volt számos akadályverseny és vetélkedő játékos formában.

Ezzel zárom a programsorozat első részét.

 



[1] A borítón szereplő bika Schrammel Imre Kossuth - díjas keramikusművész alkotása

Címkék: Programok


Vissza az előző oldalra